חשיפת ציורי הקיר בבית הכנסת
חשיפת ציורי הקיר
בחודש ינואר 2020 בוצע תיעוד של משטחי צבע וציורי קיר בחלל בית הכנסת. מטרת התיעוד הייתה לאתר ציורי קיר, לזהות את מרכיבי מערכת הצבע ואת גווני הצבע בשכבות צבע ראשונות, על משטחי טיח, פריטי עץ בחלונות ומעקה חדר המדרגות. לצורך התיעוד נלקחו מספר דגימות טיח וצבע באופן סלקטיבי ממשטחים שונים ברחבי המבנה.
התיעוד נעשה ע"י סטודיו תכלת - תיעוד ושימור ציורי קיר וצבע אדריכלי. פרטי התיעוד וממצאי הצבע פורסמו בדו"ח מסכם שהוגש למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ולצוות התכנון.

עיקרי הדו"ח מובאים כאן.
דו"ח תיעוד מערכת צבע וציורי קיר
במהלך התיעוד הובחן שרוב שטח הקירות והתקרות מחופים בטיח צמנט שיושם בשיפוץ בשנת 1987 .
שכבות טיח וצבע מקוריות מזמן בניית הבית התגלו במקומות הבאים:
1. קיר מזרחי.
2. קרניזים טיח במעקה עזרת נשים.
3. עמודים עגולים.
4. אדני חלונות.
5. משקופי חלונות
6. מעקה פלדה ומאחז יד בחדר המדרגות.
 
4 שכבות ציורי קיר!
תצלומים בודדים שצולמו אחרי 1955 סייעו לזהות פרטים חשובים במערכת הצבע וציורי קיר.
מערכת הצבע בקיר המזרחי שנותרה עם משטחי צבע וציורי קיר מקוריים מספקת לנו מידע על כל משטחי הצבע שנמחקו בחלל בית הכנסת.
באולם התפילה נמצאו ארבע שכבות צבע עם אלמנטים דקורטיביים שבוצעו לפני השיפוץ הגדול שנערך בשנת 1987 ובו כוסו שכבות אלו בטיח.
 
מערכת הצבע הראשונה משנת 1928 כללה גווני צבע וציורי קיר תואמים לסגנון בתי כנסת שהיו באירופה בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20. במערכת צבע זו יש גם זיקה לאדריכלות נאו-מורית אשר מכילה אלמנטים עיטוריים מאדריכלות ספרדית-אסלאמית של ימי הביניים. מערכת הצבע האדריכלי הראשונה בבית הכנסת תואמת גם למאפייני אדריכלות ועיצוב המוכרים לנו בבתי הכנסת של מושבות הברון רוטשילד בארץ אשר אחדים מהם שומרו ושוחזרו באופן מלא או חלקי בעשר השנים האחרונות, ביישובים: רחובות, ראשון לציון, נס-ציונה, פתח-תקוה.
מערכת הצבע השנייה שנצבעה בטווח של כ- 15 שנים לאחר בניית בית הכנסת מחקה חלקים של מערכת הצבע הראשונה אך לא את כולה.

מערכת הצבע השלישית שנצבעה אחרי קום המדינה שינתה מספר מרכיבים של המערכת השנייה אך לא את כולה.

מערכת הצבע הרביעית אותה ביצע הצייר בנימין מילר מחקה את שכבות הצבע והציורים הראשונים וכללה משטחי צבע דקורטיבי ברולר דוגמאות, ציורי וילונות סביב הקרניז במרכז בית הכנסת וצבע דמוי שיש פשוט על העמודים. מערכת צבע זו בוצעה בשל עלותה הנמוכה והיא תאמה לעיצוב פנימי זול של בתי כנסת רבים בארץ אחרי קום המדינה.
ציור קרניז בין קומת האולם לקמרון הגג
בעבודת התיעוד נמצאו שרידים מועטים של שכבות צבע ישנות על קרניז טיח שנמצא בין קומת אולם בית הכנסת לקמרון הגג, בבדיקת סוג הטיח ושכבות הצבע שעליו נוכחנו שבעת בשיפוץ הגדול שנעשה בבית הכנסת בשנת 1987 הוסרה שכבת הטיח המקורית והוחלפה בשכבת טיח צמנטי.
בתמונה יחידה של 'חמישה מתפללים הניצבים על במת בית הכנסת, אשר צולמה במועד לא ידוע לפני 1960 רואים את מערכת הצבע והציורים הראשונה שעל משטח הטיח ועל העמודים.
על משטח טיח חלק שנמצא בין העמודים לקורות עץ בגג היה בשלוש שכבות צבע ראשונות ציור קיר דמוי קרניז עם זיזים כמו כן ניתן לראות הבדל בין גווני העמודים הבהירים לבין כותרתם הכהה.
בקירות האולם נראית הפרדה בין משטח הקיר למשטח התקרה ה'גולש' לחלק העליון של הקיר.
קיר מזרח - ציורי קיר מעל ארון הקודש
במהלך התיעוד מצאנו ציורי קיר בארבע שכבות צבע ראשונות בקיר המזרחי מעל ומסביב ארון הקודש, שתי שכבות צבע וציורי קיר ראשונות הן מתקופת המנדט.
בשכבת הצבע הראשונה מיום יש בידינו פיענוח כמעט מלא של שכבת הציורים הראשונה והרביעית ומקטעים משמעותיים משכבת הציורים השנייה והשלישית.

מערכת ציורים ראשונה בקיר מזרח
בתהליך החשיפה נמצאו שרידים של מערכת ציורי קיר הכוללת: וילון אדום מצויר סביב הנישה של ארון הקודש, בורדר במוטיבים גיאומטריים, ציור קרני זהב דמוי שמש סביב חלון עגול עליון ושלשה משטחי צבע רקע לציורי קיר בגוונים שונים שקו מצויר מפריד ביניהם. ציור וילון נעשה בטכניקה של ציור יד חופשית. ציור חלקי הוילון העליונים, ציור בורדר מעל הוילון וציור קרניים נעשו בטכניקת ציור סטנסיל.
​קיר מזרח - מערכות ציורים שניה ושלישית
שכבה שניה: שרידי מערכת ציורי קיר מורכבת הכוללת מוטיבים של עמודים משני צידי הנישה של ארון הקודש.
בחלק העליון נשארו ככל הנראה המוטיבים המקוריים (פס ציור בורדר במוטיבים גיאומטריים, ציור קרני זהב דמוי שמש סביב חלון עגול עליון) וחודשו בגווניהם.
חלוקת הקיר לשלשה משטחי צבע נשמרה אולם הגוונים שונו.
פרטי העמודים צוירו באמצעות קווים עם מכחול וסטנסיל. העמודים המצוירים נצבעו בחיקוי שיש אפרפר.
שכבה שלישית: בשכבה זו הודגשו ונצבעו מחדש פרטי השכבה השנייה תוך שימוש בצבעי זהב וברונזה. ככל הנראה בשכבה זו כוסו ציור השמש סביב החלון העגול וציור הבורדר העליון בצבע חלק ללא ציור, העמודים המצוירים מולאו באפקט שיש אפרפר חדש ובמרכז כל עמוד נוסף עיטור גיאומטרי מבוצע ביד חופשית.
בכותרות - מצאנו זהב!
מערכת צבע על העמודים
מערכת של שמונה עמודים עגולים מיציקת בטון מקיפה את מרכז האולם ותומכת בתקרת הקמרון. העמודים בסגנון אורדר רומי עם כותרות במוטיבים צמחיים בסגנון מצרי. בסיסי העמודים שילוב של עגול ומרובע.
על שני עמודים שחקרנו נמצאו שלושה שכבות צבע ראשונות עם אפקט מרבלינג – חיקוי שיש באמצעות צבע. בכל שכבה נמצא סוג אחר של חיקוי שיש. כאשר המוקדם ביותר היה חום ורדרד עם נימים חומים אדמדמים כהים. ושתי שכבות הבאות בעלי גוון לבן אפור עם ורידים שחורים לבנים.
לזיהוי מלא נדרשת חשיפה דקדקנית וזהירה של עמוד אחד שלם עבור זיהוי העיצוב של כל השכבות והכנת דגם שימור/שחזור.
בכותרות של העמודים נמצאו שכבות צבע זהב/ברונזה בשלוש שכבות גמר צבע ראשונות. בבסיסי העמודים בשכבה ראשונה צבע עם חיקוי שיש דומה לעמוד, בשכבות הצבע הבאות נמצא גוון צבע אטום כהה
רוצים לדעת עוד על ציורי הקיר?
מוזמנים לצפות בהרצאתו של שי פרקש (סטודיו תכלת) המציג את דו"ח התיעוד ומספר על הממצאים ועל שיחזור ציורי הקיר בבית הכנסת.
http://open4c.co.il/video.aspx
שותפים לפרוייקט
תודה על פנייתכם
תודה על פנייתכם!
נשתדל לשוב אליכם בהקדם.
בינתיים מוזמנים להמשיך לעקוב אחר הפרויקט